Rökning på balkong, vad gäller?

Till vilken grad är det okej att röka på balkongerna? Jag kan gå med på att man röker någon gång per dag, men vår granne röker ibland flera gånger i timmen. Vi tvingas stänga balkongdörr och vädringslucka men lukten tar sig ändå in (och ibland sitter lukten kvar länge). Det är otroligt äckligt och otrevligt, vi kan inte ens vistas i vardagsrummet vissa gånger för att det luktar för mycket. Det är jättetråkigt, för det gör också att vi knappt nyttjar vår balkong då det allt som oftast luktar rök. Går det verkligen inte att införa förbud? Eller åtminstone att man får lov att gå ut på framsidan utanför porten och röka? Sitta under köksfläkten? Hellre att man som rökare får ta konsekvenserna av att kanske behöva betala för sanering vid utflytt, än att grannarna ska behöva stå ut med äcklig lukt varje dag. Kan jag tycka..

C

Kommentarer

  • Hej C!
    Tack för ditt inlägg.
    Den nya tobakslagen som trädde i kraft den 1 juli 2019 innebär att det är förbjudet att röka på lekplatser och vid entréer till butiker och restauranger. Förbudet omfattar även e-cigaretter.
    Balkongen räknas som en del av lägenheten och omfattas inte av rökförbudet. Vi kan därför inte förbjuda rökning på balkong, då det inte finns något stöd i lagen angående detta.
    Men alla boende behöver visa hänsyn till sina grannar, så att man inte stör i onödan. Du får gärna tala med grannarna på ett vänligt sätt, om att cigarettröken sprider sig till dig, så att de blir uppmärksamma på problemet. De flesta vill ju inte störa sina grannar. Hjälper inte det så får du gärna mejla oss på hyresarenden@bodenbo.se, så kan vi också ha en dialog med hyresgästen, om vi får veta vem det är? Det tar vi inte i detta allmänna forum.

    Helena Ombyggnadssamordnare