Parkerings avgift

Har några frågor:

Hur har ni tänkt egentligen nu när ni satt avgift på all parkering? Vi som bor i era hyreshus tar för givet att vi kommer att få någon slags "gäst biljett" men vi har ännu inte fått något sådant. Det är ganska vanligt att man har en sådan biljett som ens gäster kan lägga i rutan och då slippa betala under tiden de hälsar på.

Hur har ni tänkt hjälpa de asylsökande som bor i era hus och inte får hyra stolpe eller garage pga av de inte har personnummer? Vi har många grannar som står helt rådvilla och inte vet vad de ska göra. De har fått veta att de måste hitta någon med personnummer som bor hos er och är villig att skriva kontrakt på en stolpe åt dem. Hur lätt tror ni att det är för dem?? Till på köpet har de fått uppgift om att uppsägningstiden är 9 månader!! Asylsökande kan mot sin vilja bli flyttade från en vecka till en annan och de har inget att säga till om på den punkten. Tror ni verkligen att någon vill sätta sig i den situationen att hyra åt någon annan som de vet inte kommer att kunna betal uppsägningstiden på 9 månader?!
Lizzy

Kommentarer

  • Hej Lizzy,

    Kontrollen av parkerade fordon sker idag med en handscanner där nummerskylten läses av för att se om p-avgiften är erlagd. Det är därför tyvärr inte görbart med någon form av gästbiljett som läggs i rutan. En sådan biljett måste då vara digital. Vi kommer att titta på hur en sådan skulle kunna utformas och distribueras till hyresgästerna.

    Tyvärr kan vi inte hyra ut motorvärmarplatser till asylsökande då de ej är de som står på hyreskontraktet. Migrationsverket kan däremot hyra motorvärmarstolpar som de i sin tur hyr ut till de asylsökande som bor i deras lägenheter. Hur Migrationsverket utformar den förhyrningen kring pris samt uppsägningstid är upp till Migrationsverket. Alla asylsökande som kommer till Bodenbo och vill ha en motorvärmarstolpe hänvisar vi därför till Migrationsverket.

    Vänligen
    Johan
  • Tråkigt bara att Migrationsverket vägrar att göra något åt detta...

    En lösning skulle vara att utöka alternativen i parkerings automaten. Vi var på besök hos vänner en vecka och behövde parkering och de hade förutom timme och dygns biljett en 15 dagars biljett för 100 kr. Då skulle de asylsökande kunna använda det alternativet istället och problemet vore löst.
    Lizzy
  • Hej igen Lizzy och tack för förslaget!

    Vi kommer dock inte att införa fler biljettalternativ då vi idag endast har 24 timmars parkering på våra parkeringsplatser för besökare. Längre möjlighet att parkera innebär att fler står där och det blir därför svårare att hitta en ledig parkeringsplats. Dessutom ökar problemet med "skrotbilar" som vi sedan dyrt måste ta hand om.

    Johan