Oljud

Hej! Hur pass mycket oljud från en granne är tillräckligt för att det ska vara värt att ringa störningsjouren? Flertalet gånger de senaste veckorna har jag vaknat runt 1.30 på natten av att min granne spelar musik. Och hört klart och tydligt vilken låt det är. Men vet inte om det är hög volym eller bara väldigt lyhört.
Elin

Kommentarer

  • Hej Elin!
    Hyresgästens ansvar för att inte störa sina grannar är relativt långtgående. I 12 kap. 25 § JB stadgas det att en hyresgäst som använder lägenheten ska se till att omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästen ska även i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Mindre eller tillfälliga störningar bör i regel godtas. Sådana mindre eller tillfälliga störningar som bör tolereras är exempelvis lekande barn eller att någon upprustar sin lägenhet.
    Som en tumregel kan man dock säga att under natten borde boende kunna sova ostört, medan man under dagen får acceptera att det förekommer en del liv och rörelse i fastigheten.
    Då det du upplever sker nattetid så kan du alltid ringa störningsjouren, som är öppen dygnet runt.
    Väktarna gör en bedömning ifall det kan vara en störning vid besöket.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Ann-Sofie Lund