Nedskräpning

Hej! Ser att det skräpas ner väldigt mycket på Jakobsgatan. Soffor, trasiga cyklar en massa annat grovavfall ställs vid källsorteringen. Värst är nog allt organisk avfall som ställs i påsar på marken vilket slutar med att fåglar river upp dom och sprider ut det. Finns det någon plan på att lösa det problemet t.ex kameraövervakning?
Hyresgäst

Kommentarer

  • Hej,

    Kamerabevakning utomhus är svårhanterligt av integritetsskäl och ställer stora krav på hur insamlade data hanteras. Jag tror istället att ”det ska vara lätt att göra rätt”, Bodenbo skall fortsätta att göra avfallssorteringen enkel. Vi ska ha tydlig info på flera språk samt kontinuerligt informera nya och gamla hyresgäster om hur man tar hand om sitt hushållsavfall. Vi har nu ett samarbete med Bodens Kommun kring mobila återvinningstationer och "pop-up återbruk". Vi körde första testerna i höstas och nu kommer de mobila återvinningstationer och pop-up återbruket att med jämna mellanrum dyka upp i områdena.

    Nedskräpning är ett stort problem i de flesta bostadsområdena. Det finns inga hållbara ursäkter för att placera sitt avfall på andra platser än i avsedd behållare eller på kommunens återvinningscentral. När vi på Bodenbo kan härleda att en hyresgäst dumpat avfall felaktigt så skickar vi numera ett varningsbrev till hyresgästen och uppmanar denna att vidtaga rättelse. Om hyresgästen ej vidtar rättelse utan fortsätter med sitt felaktiga beteende så sägs hyresgästen upp.

    Vänligen
    Johan