Måste man skotta sin bilplats och balkong?

Hej, måste jag som hyresgäst skotta min balkong och bilplats?
Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Ja, som hyresgäst har du skyldighet att vårda din lägenhet och då ingår även att ta bort snö från balkongen.

    En viktig anledning till att skotta bort snön är att den blir till vatten som kan rinna mot fasaden och orsaka fuktskador.

    Om en hyresgäst själv inte klarar av att skotta måste hen be om hjälp av någon som kan göra det. För ytterst är ansvaret för balkongen ändå hyresgästens eget. I Hyreslagen 24 § står det "Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör”, vilket innefattar även balkongen.

    Om din balkong ligger högt upp och du slänger ut snön från balkongen måste du se till att ingen nedanför riskerar att bli skadad. Du kanske kan be om hjälp av någon granne som kan hålla koll så att ingen kommer till skada.

    Det är hyresgästen som ansvarar för att skotta bort snön från sin parkeringsplats och hyresvärden ansvarar för att skotta runt omkring de enskilda parkeringsplatserna.

    Fixar´n hjälper till om du ej orkar själv och är minst 70 år.Upp till 30 min är det gratis och endast 75:- om det tar längre tid. Ring 0921-627 41.

    Helena Ombyggnadssamordnare