Hur förhindra inbrott i källare och cykelrum

Jag har bott flera år på Ringvägen. Jag har trivts jättebra men dem senaste åren har situationen blivit katastrofalt när det exempelvis gäller soprum. Cyklar blir stulna och själv orkar jag inte bära cykeln till vån.3. Hade tvättstuga en morgon och när jag skulle gå ner mötte jag en kille som hade försökt vrida cylinderlåset. Varför inte sätta kameraövervakning i källare, soprum etc.?
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Vi är väl medvetna om problemet med stölder och skadegörelse. Kameraövervakning är kontroversiellt och det krävs enligt Datainspektionen tungt vägande skäl för ett bostadsbolag att sätta upp bevakningskamera som gör det möjligt att kartlägga boende och deras besökare. Sådana skäl kan vara att förebygga brott.

    Tyvärr visar det sig att kameror endast har en begränsad förmåga att förebygga brott. Den som avser att begå brottet försöker undvika kameran genom att antingen begå brott där kameran inte bevakar eller så maskerar dom sig eller slår sönder kameran.

    I stället för kameror så har vi valt att succesivt förbättra husens skalskydd. Vi byter ut analoga lås mot digitala lås i entréer och till källare. I många fall byter vi även ut dörrpartierna till säkrare dörrar. Vi började med en utsatt fastighet i fjol och fortsätter i år med fler hus. Tyvärr kommer det att ta några år innan vi hunnit med alla Bodenbos fastigheter. Resultatet hittills är gott. Men ett stort problem särskilt nu på sommaren är att hyresgäster ställer upp entrédörrar, kanske för att släppa in kompisar som väntas på besök. Tyvärr slinker många andra in i byggnaden när dörren står öppen…

    Vänligen
    Johan