Gräsmatta, Majorsgatan 5

Hej,
Det finns flera personer som använder våran gård som genväg mellan Lidl-affären eller bushållsplatsen på Hedenbrogatan och Brogatan. Det händer såväl vinter som sommar. Man kunde se förra året att gräsmatta var i dåligt skick med tydlig stig upptrampad av folk. Denna genväg kommer förmodligen från tiden före vårt hus blev byggt? Jag tror dock att det är oacceptabelt. Vi kommer aldrig ha en fin gräsmatta utan att avgränsa gården, till och med om man regelbundet vattnar gräset. Jag skulle föreslå att sätta ett staket och plantera busk som avgränsar och skyddar gården. Det vore bra att placera skyltar "ingen genväg" för informations skull. Jag betraktar det som angeläget.
Przemyslaw Paradowski

Kommentarer

  • Hej Przemyslaw!

    Tack för dina förslag. Jag vidarebefodrar till ansvariga för detta.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hej,
    Jag har tidigare skrivit angående problem med vår gård här på Majorsgatan 5. Folk använder den hela tiden som genväg mellan Lidlaffären eller busshållsplatsen och Brogatan. Det ser ut som på bilden jag bifogar. Mitt förslag var att sätta upp ett staket eller stängsel för att kunna skydda gräsmattan. Det finns ju en annan väg, 20 meter bort mot Brogatan vid vår carport som är tillgänglig och helt godkänd som genväg.
    Snart kommer värmare dagar och problemet med gräs blir ännu större. Jag hoppas på att ni har redan diskuterat problemet och att något har blivit bestämt.
    Tack i förhand för det.
    Mvh
    Przemyslaw Paradowski

  • Hej, för att komplettera hur gården ser ut utan snötäcke. Den är i dåligt skick i dess centrala delen, där går folk mest på väg från Lidl eller busshållplatsen.
    Bästa hälsningar!

    Przemysław Paradowski
  • Hej igen Przemyslaw!

    Vi har förståelse för att ni som hyresgäster kan uppleva det som otrevligt när andra, icke boende på Majorsgatan genar över gården, samtidigt så har vi ingen rätt att hindra folk att gå där.
    Erfarenhetsmässigt så vet vi att det spelar mindre roll om det planteras ytterligare häck, eller buskar. De som väljer att gå där struntar helt enkelt i, om de trampar ner något som är nyplanterat. Vilket är väldigt frustrerande. Det är dessutom ett dike där, därav har vi valt att inte sätta häck hela vägen, eftersom det måste rinna iväg vatten där. Sätts staket den korta biten, väljer man att gå genom den låga häcken och då hinner den aldrig ta sig.
    Vi har sett att det är en genväg där och vi har även funderat på olika lösningar, men i dagsläget har vi ingen lösning som vi är riktigt klara med, tyvärr.
    Vi tackar dig för ditt engagemang och vi hoppas att vi ska kunna hitta en lösning som löser problemet.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hej och tack för ditt svar. Jag förstår att effektivitet av olika metoder kan vara dålig. Nu fick jag veta att det skulle inte gå att sätta häck hela vägen. Dock, tror jag fortfarande att en meter högt staket som går längs häcken kan åtminstone visa folk att det inte finns en genväg och säkert reducerar (om inte nollar) antal människor som går den vägen. Man kan även ställa en "ingen genväg" skylt. Vatten kan förstås rinna iväg utan problem. Det finns ju bra exempel i närheten där det finns staket som fungerar tillräckligt bra för att gräsmattor ser fina ut. Vi borde ju inte bara låta bli och observera hur förstörs gården.
    Bästa hälsningar.
    Przemysław Paradowski
  • Hej Przemyslaw!

    Som jag skrev, så har vi ingen bra lösning klar, men vi jobbar på det. :-)
    Helena Ombyggnadssamordnare