Gallringen och fönster

I somras var vi i kontakt med er flera gånger ang störning från skolgården kvällar och nätter, hos oss som bor på Mandelvägen närmast skolan. Ungdomar som spelade basket nattetid precis bakom vår lägenhet och väsnades ordentligt. Vi var ner flera gånger för att prata med dem men möttes inte av särskilt mycket förståelse från ungdomarna, utan de fortsatte som vanligt fram till 3-4 på natten. Det lilla ljudskyddet i form av några träd har nu tagits bort och vi är väldigt besvikna. Det var inte mycket träd mellan oss och skolan, det gick att se emellan dem, men nu är det full insyn från skolan till vår lägenhet, och ljudet som ekade bra mot asfalten och betongen kommer nu vara ett ännu större problem nästa sommar. Så varför togs träden bort även där? Vi tycker det är oerhört trist. Och något fönsterbyte verkar inte heller vara på tal trots 50 (kanske till och med 60?) år gamla fönster.. ni kan bara ana hur dåliga de är på värmeisolering och ljudisolering. Hoppas det ses över SNARAST. Eller jag kanske ska ställa en fråga såhär: NÄR är det planlagt att byta fönster?
/En som verkligen kommer sakna träden
Rebecca

Kommentarer

  • Hej Rebecca,

    Olika hyresgäster har vid flertalet tillfällen framfört önskemål om att träd bör gallras ur för mer solljus men även för öka trygghet i området. Bodens kommuns Fastighetsförvaltning meddelade oss i september att de avsåg att gallra ur kommunens skog runt Brönjaskolan i syfte att öka insynen kring skolan i ett hopp att skadegörelse på kvällar och helger skall nedgå. Bodenbo tyckte det då var lämpligt att slå följe med kommunen och låta samma entreprenör göra arbetet även på vår mark.

    Förstår din saknade av träden. Det som händer nu efter gallringen är att kvarvarande träd får mer näring och kommer att få bredare kronor samt stammar. Du kommer efter ett tag att se hur vackra de blir.

    I Bodenbos plan för underhållsåtgärder de närmaste tre åren finns inte fönsterbyte på Mandelvägen med.

    Vänligen
    Johan