Vi ska Flytta isär, vad gäller?

Hej, vad händer ifall min sambo står på avtalet och ska flytta men jag gärna vill ha kvar lägenheten? Går det att jag får förtur att behålla den
Nat

Kommentarer

  • Hej Nat!
    Vem får lägenheten vid separation?
    Vid en separation är det oftast två personer som behöver ett nytt boende. Men vem får lägenheten vid separation och vem har störst rätt till lägenhet vid separation? Läs vidare.

    Bostäder som skaffas gemensamt
    När ett par har skaffat en lägenhet för att använda som gemensam bostad är det den som bäst behöver lägenheten som har rätt att få den efter en separation. Det gäller oavsett vem av samborna som står som hyresgäst på hyresavtalet. Hyresvärden måste godta den hyresgäst som tilldelas lägenheten i bodelningen.

    Bodelning av hyresrätt om samboförhållande upphör
    När ett samboförhållande upphör ska sambornas gemensamma bostad och bohag fördelas genom bodelning, om en av samborna begär det. En bodelning innebär att det gemensamma boet ska delas upp efter en separation. Detta sker utifrån vissa rättsliga principer. Bodelning ska dokumenteras i en skriftlig handling och undertecknas av samborna. En förutsättning för att bodelningen ska omfatta lägenheten är att den skaffats för att användas som gemensam bostad.

    Bodelning om ni har barn eller vid synnerliga skäl
    Om ni har gemensamma barn, eller om det finns andra synnerliga skäl, kan den ena sambon få rätt att ta över även en lägenhet som den andra sambon skaffat ensam. Om ni har skrivit ett samboavtal kan ni ha avtalat bort de här reglerna.

    När man inte kan komma överens om vem som ska bo kvar
    Om ni inte kan komma överens kan ni begära att tingsrätten utser en advokat som bodelningsman. Då få ni betala ansökningsavgift till tingsrätten och advokatens arvode. Det finns dock inget krav på att en bodelning sker via tingsrätt.

    Helena Ombyggnadssamordnare