Hur går vi tillväga för att byta lägenhet?

Hej!
Har varit i kontakt med er tidigare angående byta bostad. Jag och min sambo är verkligen i behov av en större lägenhet. Just nu bor vi i en etta och det är alldeles för trångt för oss båda, dessutom har vi två katter också. Vi skulle egentligen byta med en tjej som skulle ta våran nuvarande lägenhet men tydligen så är det att man måste ha bott i den i 12 månader vilket jag personligen kan tycka är konstigt då ni inte går back på nått utan allt handlar om att vi byter lägenhet med varandra. Vi är verkligen i behov av en ny lägenheten, finns det på nått sätt att lösa det på? Skulle vart så himla skönt att få byta till en större.
Mvh Rebecca T 😀
Rebecca Thunblom

Kommentarer

  • Hej! Det stämmer, här är ett utdrag från våran hyrespolicy där det står:
    • "Vid byte av lägenhet måste man ha bott på samma adress i minst tolv månader. Vid byte tillämpas Hyreslagens regler om uppsägningstid på tre månader."

    Anledningen till att vi har den med i policyn är att tidigare har folk tagit en lägenhet hos Bodenbo för att dom vet att en vän/bekant ska säga upp en lägenhet.

    Skulle vi inte ha denna regel skulle allt fler byta lägenheter för att gå förbi kön på tex en populär adress eller storlek. Varje flytt medför stora kostnader för oss i tid genom besiktningar och administration.

    Vill ni ha en större lägenhet så får ni antingen byta efter 12 månader med någon annan hyresgäst som bott i minst 12 månader. Eller söka med era kö-poäng alternativt annan hyresvärd.

    I slutändan ska vi godkänna byten.
    Björn