Biltvätt?

Jag vill tvätta min bil och ser att det står "tvätt av bilen får endast ske på avsedd plats och inte i garage eller på parkeringsplats av miljöhänseende"

Om man står på asfalterad yta eller sin bilplats, då rinner vattnet ner i dagvattenbrunnar och leds orenat ut i vattendrag, vilket förorenar mer.
Om man inte har möjlighet att ta sig till en biltvättsanläggning och måste tvätta bilen hemma, då ska man helst stå på gräs eller grus, vattnet filtreras då innan det når sjöar och vattendrag.

Jag kan alltså stå på en gräsyta och tvätta, förutsatt att jag inte skadar gräsmatta eller på annat sätt lämnar synliga spår överhuvudtaget?

Vart har Bodenbo de avsedda platserna för biltvätt?
Peter

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Jag har fått detta svar.

    OKQ8, Shell, Cirkel K = avsedd plats, då släpps inte orenat vatten ut i naturen.
    Helena Ombyggnadssamordnare