Vilken typ av tätskikt på Terrass

Typ av tätskikt till följande med början ovanifrån:
Pågjuten betong 60mm.
Tätskikt
Pir isolering
Pågjutet fall
Betongbjälklag

Kommentarer

  • Hej Svempa

    Här är den lösningen vi har med PIR-isolering.

    Tobias Teknisk säljare
  • Hur ser anslutning av tätskikten ut i möte med omgivande väggar?
    Kan övre tätskikt anslutas till rostfri plåt med uppvik på vägg och som även kan utgöra spygatt i lågpunkt?
    Vad är det som gör att det nedre tätskiktet behövs, i tak med en övre skyddsbetonghar jag varit med om att endast det övre tätskikt är det som utförs.
    Tacksam för kommentar,
    Arkitekt Torgny Nordin 0707 603604
  • Det nedre tätskiktet fungerar som en ångspärr.

    Uppdrag av tätskikt mot vertikal ska göras mot spikbart underlag enligt AMA. Sedan ska uppdragningen täckas av intäckningsplåtar.
    Tobias Teknisk säljare
  • PIR-isoleringen ligger alltså som färdigt i pr i en tät påse?

    Kan ångspärren utgå med annan isolering?

    Vi har en lite udda situation, tänk dig ett bjälklag med fyra sidor och alla har olika möten. Kan jag skicka snitt till dig som du kan ge synpunkter på?

  • Hej igen

    Ja, det blir som ett kompakttak.
    Med Foamglas kan ångspärren utgå.

    Visst kan du göra det.
    Skicka till tobias.karlsson@bmigroup.com
    Tobias Teknisk säljare
  • Nästa fråga:
    I typdetljer för anslutning mot angränsande vägg vissa en påbyggnad tj100 mm för ett ytskikt av stenplattor, är det tänkt plattor i sand? typ 30 plattor + 70 sand?
    Vi tänker oss sätta sten cementbruk, då kan man väl går ned till 20-30 sten och ca 20-30 bruk? tot ca 40-60 mm. Ytan är ca 85 kvm i en oregelbunden "kvadrat" dvs ca 9x9 m.

  • Hej igen

    Ja, det fungerar också.
    När det gäller pågjutning ovanpå tätskiktet så är kravet 2 lager 0,20 mm åldersbeständig platsfolie som glidskikt ovanpå tätskiktet.
    Tobias Teknisk säljare