Vilken takduk på masonite

Hej,jag ska byta tegel på vår enplans villa från -88, undertaket är av 10mm masonite/oljehärdad board och ser fin ut, på vinden är det ståhöjd med 60cm lösull och vinden är takfotsventilerad. Frågan är vad skulle jag kunna lägga för takduk/papp (antar att jag inte behöver ha någon diffusionsöppen då) ovan på masoniten om jag väljer att inte ta bort masoniten och använda hängande takduk?
andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas,
    Jag är inte riktigt med på vad det är för lösning i din takkonstruktion men man brukar normalt inte lägga duk ovanpå en befintlig frihängande oljehärdad board. Vår rekommendation är att först och främst inte ändra konstruktionen. Är den befintliga lösningen frihängande så fortsätter man med en sådan lösning och våra dukar för detta är diffusionsöppna vilket också öppnar upp för att eventuellt minska ventilationen på kallvinden.

    .
    Johan Seniortekniker
  • Hej. Varför kan man inte sätta duk(diffensionsöppen) över masonitskivorna?
    Fråga om masonit
  • Hej

    Varför kan man inte applicera duk(diffusionsöppen) på masonit?

    Hälsningar
    Fråga om masonit
  • Man kan naturligtvis bygga in befintlig board men den enda fördelen jag kan se med detta är att man då kan ha ett visst väderskydd i den gamla boarden under arbetets gång. I övrigt är dem mest komplicerande.
    Johan Seniortekniker