Veck i underlagspapp

Häromdagen lade jag första våden micoral horisonellt (gavel-gavel) som underlag för topsafe 3. Följde instruktioner bla Icoklister. Nu har det "växt upp" mindre veck i pappen på några ställen vid takfotsplåten. Skall jag gör något åt detta och i så fall vad innan topsafe? Har det betydelse om topsafe läggs horisontellt eller vertikalt om underlagspappen ligger horisontellt?

Kommentarer

  • Hej Joakim
    Det har ingen betydelse. När du lägger TopSafen kan du skära upp veken, skära bort överskottet så det blir slätt mot råsponten.
    Micoral byggpapp är ett vattenavledande skikt under byggtiden. När tätskiktet (TopSafe) är på plats så fyller inte byggpappen längre någon funktion.
    Kan finnas en risk för att skarvarna på byggpappen slår igenom tätskiktet och det syns mer om dom ligger i olika riktningar. Det är i normalfallet inga problem.
    Hur mycket det syns kan vara hur taken ligger i förhållande till solen.

  • Även jag har fått veck i underlagspappen. Antagligen för att det var för varmt när jag la den. Snart ska strö och bärläkt på innan plåttaket ska monteras. Min fråga är om dessa veck måste skäras upp och limmas eller om det inte gör något under plåttaket? Vecken är 3 st på cirka 2 m långa och kanske 15 mm höga.
    Leif
  • Hej Leif.
    Skall du ha läkten och plåt så har vecken ingen teknisk betydelse.
    Är vecken horisontella kan du kanske jämna/sträcka ut dom när du monterar ströläkten.
    Roger