Utförande takfot under Topsafe

Hej

Jag ska lägga Topsafe 3 på ett nytt tak och undrar vilket utförande av underlagstäckning vid takfoten som rekommenderas då det verkar finnas åtminstone tre varianter;
  1. Fotplåtsremsa ca 350 mm bred. Fotplåt på remsan. Micoral YAM2000 som går ner över halva plåtens bredd. Topsafe ner till fotplåtens veck.
    Detta är den variant jag planerar med en 200 mm bred fotplåt där alltså Micoral klistras i de övre 100 mm och Topsafe direkt på de nedre 100 mm.
  2. Micoral direkt på råsponten ända ner och över kanten. Fotplåten på Micoral. Topsafe på fotplåten och täcker alltså hela plåten.
  3. Fotplåtsremsa ca 350 mm bred. Fotplåt på remsan. MIcoral ner till 2 cm från fotplåtens veck. Topsafe klistras på Micoral.

Vidare, förstår jag instruktionen rätt att underlagstäckningen viks över trekantslisten och kläms mellan listens utsida och vindskivan, medan Topsafe sedan
viks över vindskivan och täcks av vindskiveplåten?
Jonas

Kommentarer

  • Hej,
    Kör på lösning nr 1 angående vindskivan tänker du rätt också.
    Albin Teknisk säljare