Underlagspapp stå emot vatten

Hej
Det har runnit in vatten genom mitt nya (2017) tak. Under vintern så var det ca 500 mm snö i/på en ränndal vid en takkupa. Jag hade skottat bort snö men nådde inte hela vägen. Snön smälte och sedan frös till is vid snökanten. Det blev en "insjö" och vattnet har sedan letat sig in. Vattnet passerar ganska enkelt takplåten som ligger direkt an mot pappen (det var ok att göra så).
Har en takpapp någon sorts garanti mot sådant om vi antar att allt är monterat korrekt av byggfirman? Dvs hur mkt vatten (och issprängning) skall en takpapp tåla.
Jag tror det var Icopal men mer än så vet jag inte.

Mvh Niklas
Niklas

Kommentarer

  • Hej Niklas

    Underlagspappen har en vattenavledande funktion under tätskiktet som verkar vara bandtäckt plåt i ditt fall? Eftersom plåten ligger direkt mot pappen "gissar" jag det.

    Med vattenavledande funktion menas att byggpappen ska ta hand om det ev. vatten som tränger in genom tätskiktet. Har du ofalsade tegelpannor t.ex. så tränger alltid lite vatten igenom. Andra tätskikt är betydligt tätare som svetsade papptak eller bandtäckt plåt där byggpappen i stort sett saknar betydelse efter tätskiktet är monterat. Så byggpappen ska ta hand om en normal mängd genomträngande vatten med avseende på vilket täskikt man har.

    I ditt fall skulle jag börja med kontrollera plåtanslutningar. Vatten ska inte "passera ganska enkelt" som du skriver. Men det kan också vara så när vi pratar om snövallar och is och en nivå på en halvmeter att det trycks upp och rinner in bakvägen. Så det hamnar över uppdragningar som är gjorda. I så fall kanske det kräver en förstärkning med plåten om det är vanligt fenomen med snön och att du inte kommer åt det.

    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för snabbt svar.
    Jag har inte bandplåt utan Plannja trend som liknar bandtäckt. Mellan varje plåt så är det en liten öppning där vatten kan ta sig in under plåten om det är stående vatten.

    Krasst sett kan jag skotta mer men undrar om jag kan kräva något mot byggfirman eller om allt hamnar i mitt knä.
    Kan man förvänta sig att vatten/issprängning sker när det är stående vatten? Dvs vad klarar takpappen.
    Mitt tak lutar ganska mkt för övrigt.
    Niklas
  • Tack för snabbt svar.
    Jag har inte bandplåt utan Plannja trend som liknar bandtäckt. Mellan varje plåt så är det en liten öppning där vatten kan ta sig in under plåten om det är stående vatten.

    Krasst sett kan jag skotta mer men undrar om jag kan kräva något mot byggfirman eller om allt hamnar i mitt knä.
    Kan man förvänta sig att vatten/issprängning sker när det är stående vatten? Dvs vad klarar takpappen.
    Mitt tak lutar ganska mkt för övrigt.
    Niklas
  • Ser att Plannja kräver en kvalitet på byggpappen av minst YAP 2200. En punkt som är bra att kolla är att se vad för typ av byggpapp det ligger där.
    Vår kvalitet av YAP 2200 heter Macoflex.

    Men i vilket fall som, du har ett läckage genom taket. Givetvis ska du vända dig till den byggaren som la taket och reklamera det. Det är deras uppgift att utreda läckaget och komma fram till vad det kan bero på.
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack igen.

    Vet tyvärr inte exakt vilket kvalitet de använde.
    Antar att jag inte kan se det på pappen eller? (har lite bitar kvar i garaget).

    Har haft hit firman men de hävdar kondens vilket i min värld är omöjligt. Ska få en konsult att skriva en rapport som följer min teori och sedan ta det med byggfirman.

    Dock vill jag inte lägga ännu fler tusenlappar på en konsult om jag inte vet med säkerhet att åtgärderna hamnar hos byggfirman därav frågorna.
    Sedan har man bara en miss mängd energi och ibland är det enklare att lösa saker själv och inte jaga företag.

    Sedan är det kanske jag som har bevisbördan (har kontakt med sådan via villaägarna) och då blir det klurigt för mig. Dock vet jag av några fel de gjort men inte alla är direkt kopplade mot läckaget.
    Dvs vad skall jag reklamera om de hävdar att allt är korrekt genomfört samt att jag inte kan visa vad som är felbyggt utan att riva halva taket.
    Niklas
  • Alltid tråkigt när man hamnar i tvister.
    Men innan pengarna rinner iväg, lägg dom på en oberoende besiktningsman som kan tak.
    Då kan han besiktiga ditt tak och så får du veta vad du har rätt till rent juridiskt och vad du måste stå själv för.

    Bra besiktningsmän hittat du här:
    https://sbr.se/sok_entreprenadbesiktningsman/

    Välj yttertak som sektor, ditt län och kryssa i rutan för privatpersoner.
    Finns det ingen i ditt län så kanske det finns en i ett angränsande län.
    Tobias Teknisk säljare