Takbyte (behålla takplywood)

Hej,
Har ett Hultsfreds hus byggt 88 som har impregnerade takplywood som undertak (ingen papp eller duk).
Tänkte nu installera solceller på en del av taket och innan dess byta tak. Snickaren är övertygad om att jag bara behöver byta takpannor och inte göra något med undertaket, eftersom det ser fint ut.
Jag är mer fundersam på om håller dessa skivor 35år till (exempel), eller borde man byta ut dessa alt lägga på en duk?

Finns både täta och diffusions öppna dukar och isf om detta är rådet vilken ska man välja?

Tacksam för råd och stöd
Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Om undertaket kommer att stå sig i 35 år till är svårt att svara på, rådet i regel brukar vara att byta underlaget när man ändå byter det övre lagret.
    Håkan Tekniker
  • Hej Håkan,
    Det förstår jag och var mer ute efter vad jag har för bra alternativ med tex dukar etc
    Kan man tex lägga Divoroll Prima på undertaket eller finns det andra alternativ.
    Mvh Mattias
    Mattias
  • Hej Mattias!

    Det går bra att lägga Divoroll Prima.
    Håkan Tekniker