Spikar vid skarv och nock icopal topsafe 3 tak med 12 graders lutning

Vår snickare har lagt Icopal topsafe 3 på vårt garage idag och har spikat både vid nock samt skarvar på yttre lagret. Ska man göra det? Garaget har 12 graders taklutning och de har lagt det i horisontell riktning.
Toppen om detta är rätt men eftersom det känns fel ville jag fråga er som experter. Om det är fel, kan jag täta detta på något sätt eller måste jag riva upp och lägga om allt?
Rasmus Smedberg

Kommentarer

  • Hej Rasmus.
    När taket är klart får inga spikar synas.
    Tvärskarvar och nock finns med i vår anvisning.
    För att åtgärda felen rekommenderas att man anlitar en takentreprenör som svetsar kappor av svetsbart tätskikt i samma kulör över dom delar som har exponerade spikar.
    Anvisningar​​​
    Roger
  • Tack för snabbt svar.
    Självklart hävdar vår snickare att detta inte är något problem så de är helt klart inte specialister på takläggning. Jag har läst anvisningarna med och ser att det är helt klart felaktigt utfört. Alltid lika trist med hantverkare som tar på sig uppdrag som de inte kan.
    Eftersom det väntas minusgrader till helgen och eventuell snö och oklarhet när jag kan få hit en takfirma. Kan man temporärt laga detta genom att spackla på asfaltsklister över spikhuvudena för att det ska hålla tätt fram till våren eller när det blir varmare igen?
    Rasmus
  • Hej Rasmus.
    Det kan du. Täta det temporärt tills du får tag på någon som svetsar kappor.
    Att svetsa när det är minusgrader är inga problem.
    Roger