Skarvtegel

Hej!

Jag önskar läktavstånd för skarvtegel t11 båda längderna.
Tack
Johan Lundgren

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Benämningarna för skarvtegel avser just läktavståndet, 130 resp. 230 mm.

    Johan Seniortekniker
  • I äldre dokumentation finner ni även 250 mm skarvtegel men dessa tillverkas inte längre.
    Johan Seniortekniker
  • Hur mycket kan man minska läktavståndet (idealt 375mm) för standardtegel T11 innan man bör använda sig av skarvtegel? Är skarvtegelraden tänkt att placeras närmast nock eller nere vid takfoten?
    Fredrik
  • Läktavståndet är fast 375 mm om man läktar innan man har tegelpannorna levererade. Om man läktar efter leverans kan man mäta fram "optimalt läktavstånd" enligt instruktion i monteringsanvisningen. Vid användande av skarvtegel så läggs detta mot nock.
    Johan Seniortekniker