Shingel på Topsafe

Hej!
Om min kund lägger shingel på Topsafe med en taklutning på 7grader....blir det godkänt?

Kommentarer

  • Det är inget vi rekommenderar eftersom att man spikar shingelplattorna genom underlagstäckningen som blir Topsafe i detta fallet. Vid låg lutningen är större är risken att det driver in vatten mellan plattorna. Finns också en risk för att plattorna blir utsatta för vind vid så låg lutning. Jag tror dessutom att det kommer att se konstigt ut för ett tränat öga eftersom shingel skall ligga på tak med en lutning av minst 14 grader.