Risk med att göra urtag i betongpanna?

Hej, jag har just fått ett nytt tak lagt med Jönåker Protector 2.0. Nu ska jag sätta upp snörasskydd (Zanda/Jönåker original) och för att pannorna ska ligga bra behöver man ju ta bort material från minst den ena av de berörda pannorna. Min fråga: skjuter jag mig i foten om jag slipar ner pannan enl bifogad bild, så att skyddsskiktet försvinner? Den råa betongytan verkar suga vatten rätt bra, är det risk för frostsprängning? Jag har även slipat bort räfflorna på den ovanpåliggande pannan men vill helst inte ta bort mera material än så eftersom "läppen" då blir obehagligt tunn. Det gäller totalt 52 fästen så det är många pannor som berörs.

Mats Persson

Kommentarer

  • Hej!

    Har du vårat snörasskydd så ska du inte behöva kapa bort den yttre spårkanten, att slipa ner dom behövs. Du behöver inte vara orolig för frostsprängning, betongen absorberar så lite vatten för det.
    Håkan Tekniker