radonduk

Kan man lägga en radonduk på färdig grund med golvvärme?

Kommentarer

  • Hej Mats
    Är betongplattan uttorkad ser jag inga problem med det. Man bör däremot se till att undvika så kallad omvänd fuktvandring för då kan fukt samlas mellan radonmembranet och betongytan.

    Omvänd fuktvandring​​​
  • Inte bara bör utan skall.
  • så bra,
    vilken duk bör man använda och  hur undviker man omvänd fuktvandring.
  • Främst genom att inte slå av golvvärmen helt under sommaren.
    Se bifogat dokument.
    Lämpligt membran är RMB 400
  • Kan man lägga radonduk rmb400 på mark i en jordkällare , och sedan gjuta en platta på den?

  • I så fall rekommenderar vi RAC800 och dubbel byggplast 0,2 mm på membranet innan man gjuter.
  • den är alldeles för stor i förpackningen, kunden behöver kanske 8 m2.
    går det att lösa på annat sätt med rmb 400

  • Är det en så liten yta så går det bra med RMB400 om man ser till att markytan är jämn och att det inte finns några vassa stenar eller rötter. Man kan lägga en markduk på marken innan man lägger membranet. Ovanpå membranet lägger man en dubbel byggplast 0,2 mm som mekaniskt skydd innan man gjuter.