Påväxt av vitlav och hur mycket påverkas livslängden om allt skiffer lossnat

Hej!

Jag har ett Mono PR-tak med påväxt av vitlav, framför allt runt skorsstenen men även på några andra ställen. När jag försöker ta bort påväxten följer allt underliggande skiffer med då rötterna växt ned under skiffret, det spelar ingen roll hur försiktig jag är. Ska man borsta bort sådan påväxt eller måste någon annan metod användas för att få bort det? Hur mycket påverkas livslängden när skiffret är borta? Behöver någon åtgärd göras för att reparera/ersätta taket där detta hänt eller borde taket hålla ändå i många år? Taket är 12 år gammalt.

Hälsningar,
Tomas

Kommentarer

  • Hej,
    Vi rekommenderar att man behandlar med Jape grön-fri, även om lite av skiffern är borta kommer den hålla livslängden ut.
    Albin Teknisk säljare