Överhäng vid ränndal T11

Jag lägger Vittinge T11 och ska skära pannorna över ränndalarna. Hur mycket ska pannorna hänga ut över ränndalen? Jag har monterat försänkta ränndalar med botten 150 x 150  mm, uppvik 50 mm och fläns över bärläkten 95 mm.

/Sture
Sture Samuelsson

Kommentarer

  • Hej Sture,
    Huvudregeln är att utförandet skall ske i enlighet med tillverkarens monteringsavisning. Det verkar inte vara våran ränndal men om det varit vår försänkta ränna så räcker det med 25 mm utstick i rännan.
    Johan Seniortekniker
  • Tack! Då kör jag på era mått, men vad är skillnaden mellan er ränna och den Lindab-ränna jag monterat?
    /Sture
    Sture Samuelsson
  • Förtydligar med en bild på min ränna, hämtad från Lindabs produktbeskrivning,
    /Sture
    Sture Samuelsson
  • Den viktigaste är att det inte är vår och då är det egentligen inte vår anvisning som gäller för produkten. När det gäller produkten som sådan så har vi lite andra mått på försänkningen och indragningen under pannorna men dessa är mindre än Lindabs så för vår del innebär det inte någon ändring av montering

    Johan Seniortekniker