Omvänt tak med XPS-isolering

Vi avser göra ett omvänttak med XPS isolering på ett betongvalv över en underbyggd terrass. På isoleringen kommer delvis en stenläggning i sand och delvis en träterrass.

Min fråga är vilket tätskiktssystem rekommenderar ni, vi tänker oss typ en sk Bromatta. I Tätskiktsgarantis rekommendationer anges för denna lösning ingen kvalitet, i övriga lösningar anges antingen YEP 2550 och/ eller YEP3500, men även YEP 6500 i enskiktläggning.

Är det 6500 som gäller?

Jag hittar inga omvända taklösningar på er sida. Avråder ni från dem?

Jag bifogar skiss från Tätskiktsgaranti som vi avser följa.

Tacksam för feed-back.

Kommentarer

  • Hej Torgny

    Tvärtom, vi tycker att omvända tak är den bästa lösningen vad det gäller inbyggda tätskikt.
    Membrane 5 eller 2x Base KL/SV fungerar bra till det.
    Du får en bra lösning med 1-lags lösning och du får en Rolls Royce med 2-lags lösning. Särskilt om man kombinerar det med ett lager mastix ovanpå.
    TG gäller för både 1-lags och 2-lags utan skillnad.

    Bifogar med länk till BIM-objekt på plattor.
    Plattor
    Vad det gäller trall så hade vi ingen färdig lösning på det men det fungerar ju det med.
    Tobias Teknisk säljare