Monteringsanvisning Icopal Macoflex

Hej.jag skall lägga nytt plåttak och skall använda Icopal Macoflex som underlag. I montageanvisningen står det
Fotplåt
. Fäst provisoriskt (c/c cirka 1 meter) en våd av YEP Plåtrems längs hela takfoten (alternativt använd en 350 mm bred remsa av underlagsprodukten). 2. Spika fast fotplåten med c/c 150 mm, förskjutet i plåtens ovan- och nedankant. 3. Rengör fotplåten med avfettningsmedel och stryk med Icoflux Primer
Jag förstår inte detta, fotplåten ska ju ligga ovanpå bärläkten och ner mot hängrännan. Enligt ovan beskrivning så ligger fotplåten under takpappen som ligger ovanpå rotet (råsponten).
Hur ska det monteras?

Kommentarer

  • Det är fel att montera fotplåten på bärläkten
    Där fyller den ingen funktion
    Fotplåten skall monteras enligt anvisningarna som stämmer med AMA Hus
  • Hej, ska renovera ett tak genom att lägga ny papp på befintligt papptak. Läser mig till att det är viktigt att först frilägga och rengöra plåtbeslag som fotplåt och skorstensbeslag. (Kopparplåt i alla beslag).
    Önskar tips på hur man rengör befintliga beslag från asfaltrester sedan man först på mekanisk väg avlägsnat den gamla takpappen som är limmad med varmasfalt.
  • Hej
    Enda sättet att få bort varmasfalt från plåtar är att värma/smälta asfalten med varmluftspistol eller gasollåga och skrapa med en spackel eller liknande.
    Använder man gasollåga måste man givetvis vara försiktig så man inte orsakar brand. I båda fallen skall man ha brandsläckare eller vattenslang i beredskap.
    Vår rekommendation är att man byter plåtar i samband med renovering. Plåtarna skall vara polyesterbelagd varmförzinkad stålplåt.