Livlinefästen på Icopal yep6500

Vi har en YEP 6500 på PIR-isolering. Under produktionen är det lagt 10 mm Bpm-93 mastix på YEP som skydd. på detta ligger nu ett sedumtak.
Vi måste nu komplettera taket med livlinefästen.

Vi måste fästa livlinefästena till taket och behöver råd hur vi kan göra.
Joakim

Kommentarer

  • Hej Joakim

    Livlinefästena måste fästas mekaniskt ner i bjälklaget med lämplig infästning.
    Sedan kan man svetsa en kappa över med Mono PM/Primaflex M mot mastixen för att få det tätt.
    Det går inte montera fästena lösa för vi har inga tester med tätskikt mot Mastix gjorda så vi kan inte garantera den lösningen.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej, tack för svar.
    Vi ser vissa svårigheter med att fästa in till bjälklaget.
    Tror ni det kan fungerar att värma och skrapa bort mastixen för att sedan på YEP 6500?
    Joakim
  • Hej igen

    Kommer ni ner till tätskiktet så kan ni fästa in det löst enligt våra anvisningar.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej igen,
    Om vi vi kommer åt och kan göra infästningen till betongbjälklaget som ligger ca 300 mm under tätskiktet. Vilken typ av infästning kan ni rekomendera. Hur bör skruvskallen vara utformad så den inte har hål på kappan som läggs över.
    Joakim
  • Hej

    Kolla med t.ex Infästningar Direkt för korrekt infästning.
    https://www.infastningardirekt.se/

    Tobias Teknisk säljare
  • Hej,
    Kompletterande fråga.
    Vårt tak har ett fall på 1:100 och då verkar inte Mono PM/Primaflex M funka.
    Kan vi köra med Membrane 5 (som vi har under mastixen) som kappa?
    Joakim
  • Hej Joakim

    Vi godkänner ner till 1:100. Är kappan exponerad så måste det vara skifferbeströdd yta.
    Täcks kappan med överbyggnad och plåtintäckning så görs det med Membrane5.
    Tobias Teknisk säljare