Icopal monteringsanvisning genomföringar

Hej,

Vi har anlitat en entreprenör som bytt tak åt oss. Det gamla taket hade masonit och betongpannor och nu har vi bytt till råspont, underlagsduk (icopal flexilight pro) och Monier Jönåker Betongpannor.
I mellanbesiktningen som gjordes av en oberoende firma så anmärktes att ventilationsgenomföringarna inte var enligt monteringsanvisningen för takduken. Man hade återanvänt de underbeslag som satt på det gamla taket för genomföringarna.
Entreprenören hävdar dock att det är korrekt utfört och vill inte sätta dit takstosen som beskrivs i monteringsanvisningen.
Jag som lekman hamnar mitt emellan och vet inte riktigt vad som är rätt. Vad jag förstått från besiktningsmannen så kan det vara så att garantier inte gäller om man inte följer anvisningen.

Bifogar bilder på hur det är gjort.

Från protokoll:

Egen bild:

Olli Määttänen

Kommentarer

  • Hej Olli,
    Då det inte är våra produkter som är monterade så måste det inte vara utfört enligt våra anvisningar. Av bilden att döma ser underbeslag och tätning ut att vara välgjort och det är ju från en mellanbesiktning när montaget inte är färdigt så det är lite svårt att döma från bilden. Det är dock inte en fråga som du behöver reda ut utan står mellan besiktningsmannen och entreprenören att enas om eventuell vidare åtgärd.
    Johan Seniortekniker
  • Hej, tack för svaret! Tänkte bara dubbelkolla för takduken är ju er produkt och dess monteringsanvisning hänvisar till gummistos för cirkulära genomföringar. Förstår jag då rätt att om entreprenören använder en annan typ av lösning än den som anvisats i takdukens monteringsanvisning så är det inget problem med täthet och garantier från ert perspektiv?
    Olli Määttänen
  • Nej det påverkar inte garantin för underlagsduken.
    Johan Seniortekniker