Hur fixera snedkapad Tegelpanna vid ränndal

Hej,
Några pannor (Jönåker Elegant) har gått sönder närmast ränndal. Valmat tak, vridna huskroppar. Det innebär snedkappad pannor med allt från lite till mycket bortkapat för att få en rak linje mot ränndal (plåt).
Finns det beskrivning (eller tips/best practice) hur dessa pannor fästes på bästa sätt? Ser ut att vara limmat. Någon panna verkar utbytt och limmad med ngt bitumen liknande tätmassa emedan orginalet _kanske_ är limmat med stenlim? Iaf mycket snyggare/mindre kladdat. Mer eller mindre hela raden närmast ränndal verkar limmad. Vill få det på bästa sätt, är bitumenfog tillräckligt?
Lars