Dimensionering omfattning snörasskydd.

Vid takbeläggning Icopal Mono PM och taklutning 19 grader och snözon.3.....Hur lång kan taklutningen vara med en rad standard snörasskydd (5 kN/lm).
Vid vilken taklutningslängd uppstår behov att komplettera till 2 rader snörasskydd? Takbeläggningen Mono PM har väl ett visst friktionsmotstånd vilket borde innebära att taksäkerhetskommitens rekommenderade tabell för snörasskydd kan justeras till andra rekommenderade placeringsmått.
Ulf Ingvarsson

Kommentarer

  • Hej Ulf,
    Max avstånd mellan raderna kan skilja mellan tillverkare. Vår tabell är i likhet med gällande standard SS 831335. Den säger för snözon 3, 7,1 m vid 18 graders taklutning och 5,8 m vid 23 graders taklutning. Detta gäller för sadeltak och pulpettak. Tyvärr måste man inte sätta friktion till värde 0 vid dimensionering.

    Monteringsanvisning Snörasskydd
    Johan Seniortekniker