Byggnormen, krav på taklastbärighet vid tilläggsisolering

Hej. Vi har en industrifastighet i Kristinehamn. Platt tak av lättbetong med takpapp.

Vi hade tänkt tilläggsisolera med 70mm Isover Robust + 20mm takboard + nytt tätskikt och sedan sätta solpaneler.

Det visar sig emellertid att byggnormens snölast har ändrats sedan byggnaden uppfördes 1985 och att vårt tak inte uppfyller aktuell byggnorm. För att få sätta solceller på taket så krävs, enligt Boverket, att taket uppfyller nuvarande krav på taklastbärighet. Att stärka upp takets bärighet är inte aktuellt, så det blir inga solpaneler på taket.

Min fråga till er är, vad gäller vid tilläggsisolering av ett befintligt tak? Leder även en sådan "mindre ombyggnad" till att de nya kraven på takbärighet måste uppfyllas eller kan en äldre konstruktion tillägsisoleras utan att öra om takets bärighet. (Snölasten i byggnormen för Kristinehamn är numera 2,5 jämfört med 1,5 då byggnaden uppfördes).

Hälsningar, Dag

Dag Tryggö

Kommentarer

  • Hej Dag

    Det går bra att tilläggsisolera och lägga nytt tätskikt på gamla tak.
    Vid renovering ändrar man inte byggnadens grundkonstruktion och då gäller gamla normer.
    Det enda praktiska är ju dock att taket måste hålla för vikten.
    Räknade lite snabbt på det, det blir ju ca 13-15 kg/kvm till.
    Tobias Teknisk säljare