Bitumentätskikt

Hej,
Sitter som konstruktör i ett projekt där vi vi har terrasser på taket. Båda delarna har PIR uppbyggnadmed 2 lags bitumentätskikt på men den ena delen har moss-sedum direkt på tätskiktet och den andra delen har skyddsbetong (med och utan isolering under) och trallppbyggnad. Tätskikten ansluter i samma nivå. Delen med skyddsbetong är mycket större än delen med moss sedum.

Funkar det då med t ex 2 lag base kl (YEP3500) som klistras i varmasfalt på piren till båda dessa terrassuppbyggnader?

Tack på förhand!

Mvh Victor
Victor Lassl

Kommentarer

  • Hej Victor

    Det fungerar bra med Base på båda terassuppbyggnaderna.
    Antingen då Base KL + Base KL (YEP 2500 + YEP 2500) eller
    om du vill byta ut det övre skiktet mot Base SV (YEP 3500).
    Det går också bra.

    Piren ska ha bitumenfacing.

    Med PIR-isolering krävs det en Base direkt mot bjälklaget som ångspärr innan PIR-isoleringen monteras.

    Där det gjuts direkt mot tätskiktet ska det ligga 2 lager åldersbeständig byggfolie ovanpå tätskiktet som glidskikt.
    Tobias Teknisk säljare
  • Spelar det förresten någon roll om ångspärren är base SV (YEP3500 som svetsas) eller base KL (YEP2500 som klistras)?

    Victor Lassl
  • Nej, det fungerar med båda.
    Tobias Teknisk säljare
  • tack! En fråga till: går det ha enbart et dräneringsskikt t ex nophadrain istället för 2 lager byggfolie eller ska man komplettera med 2 lager byggfolie under detta också?
    Victor Lassl
  • Du behöver ingen byggfolie om du har Nophadrain eller vår motsvarighet, Fonda Geoplex.
    https://bmisverige.se/produkter/inbyggda-tatskikt/produktsortiment/tillbehor-inbyggda-tatskikt/draneringsmatta-fonda-geoplex

    Det är bara om du gjuter direkt ovanpå tätskiktet.
    Tobias Teknisk säljare