Axa Steel Cut Oats vs Fiberhavregryn

Jag undrar hur näringsvärdet skiljer sig mellan gröt gjord på Axa Steel Cut Oats och gröt gjord på Axa fiberberikade havregryn? Vilken av dem mättar bäst/näringsinnehåll?

Näringsvärdet på havren i Axa Steel Cut Oats och Axa Fiberhavregryn är detsamma. Skillnaden är att Fiberhavregrynen innehåller vetekli, vilket ger ett högre fiberinnehåll.

Vi rekommenderar att koka Axa Steel Cut med hälften mjölk, hälften vatten för en godare smak. Näringsvärdet på gröten beror då på vilken fetthalt det är på mjölken som du använder.

Det är svårt att säga vilken gröt som mättar mest, eftersom det är högst individuellt. Vissa upplever nog att Axa Fiberhavregrynen mättar mer, eftersom de har ett högre fiberinnehåll. Medan Axa Steel cut-havren är skuren i bitar, istället för att valsas till gryn, och som tillsammans med mjölk ger en grövre konsistens på gröten, men också extra energi och näring.

Du får nog prova dig fram till vilken gröt du tycker är godas och mättar längst. Gå gärna in på Axa´s hemsida. Där finns massor av goda och trevliga grötrecept.
Kristina (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    Hur mycket väger en dl av era Steel Cut Oats?

    Hoppas verkligen produkten kommer i större förpackning! Steel Cut Oats har revolutionerat mitt grötätande.
    LS
  • Hej! Tack för din fråga, och roligt att höra att du uppskattar produkten. 1 dl Steel Cut Oats väger cirka 70 gram.
    Kristina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.