Hur skiljer sig näringsvärdet mellan Axa Steel Cut Oats och fiberberikade havregryn?

Jag undrar hur näringsvärdet skiljer sig mellan gröt gjord på Axa Steel Cut Oats och gröt gjord på fiberberikade havregryn? Vilken av dem mättar bäst/näringsinnehåll?

Näringsvärdet på havren i Axa Steel Cut Oats och Axa Fiberhavregryn är detsamma. Skillnaden är att Fiberhavregrynen innehåller kruskakli från vete, vilket ger ett högre fiberinnehåll.

Vi rekommenderar att koka Axa Steel Cut med hälften mjöl,hälften vatten för en godare smak. Näringsvärdet på gröten beror då på hur du kokar den och vilken fetthalt det är på mjölken som du använder.

Det är svårt att säga vilken gröt som mättar mest, eftersom det är högst individuellt. Vissa upplever noga att Axa Fiberhavregrynen mättar mer, eftersom de har ett högra fiberinnehåll. Medan Axa Steel cut-havren är delad i bitar, istället för att valsas till gryn, och som tillsammans med mjöl ger en grövre konsistens på gröten, men också extra energi och näring.

Du får nog prova dig fram till vilken gröt du tycker är godas och mättar längst. Gå gärna in på Axa´s hemsida. Där finns massor av goda och trevliga grötrecept https://www.axa.se/recept/grot/
Linda (Uppdaterad )

Kommentarer

  • !Vi rekommenderar att koka Axa Steel Cut med hälften mjöl,hälften vatten för en godare smak.!

     Jag utgår ifån att det är mjölk ni avser, även om ni skriver mjöl, ovan.....
    Dennis
  • Hej Dennis.
    Hoppas det är bra med dig.
    Givetvis menar vi mjölk i ovan nämda kommentar. Ibland brinner det i fingrarna och hjärnan hinner inte riktigt med.
    Vi ska se om vi kan få detta korrigerat.
    Tack för att du uppmärksammade detta!

    Ha en fantastisk dag regnet till trots.
    Michaela