Hur får man bort fytinsyran från Axa Havregryn?

På nätet har jag läst att man kan få bort fytinsyran om man tillsätter bovete och t ex vinäger när man blötlägger. Kan det stämma?
Om fytinsyran hämmar upptaget av mineraler - stämmer det som anges om näringsvärde i havregryn?
Gullvi (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Gullvi.

    Tack för att du kontaktade oss.

    Vi värmebehandlar all vår havre för lagringsstabiliteten. Vid denna värmebehandling förstörs enzymet fytas. Havre innehåller fytinsyra som binder mineralerna.

    Fytinsyra hämmar absorptionen av t.ex. kalcium och järn - men betydelsen är i allmänhet relativt liten i en vanlig blandad svensk kost. Om man är intresserad av för- och nack- delar, har en sjukdomsbild eller vill skapa en balanserad kost så rekommenderar vi att man kontaktar en dietist eller läkare som kan säga vad som är bäst för just din kosthållning.

    Näringsvärden som står på förpackningen stämmer.

    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.