Varför använder Axa Cikoriarotfiber i Granolan?

Vad är cikoriarotfiber och varför har ni så mycket av det i er granola tex?
Sofia (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Sofia.

    Tack för att du kontaktade oss! Beklagar sent svar.

    Cikoriarot är den gängse benämningen på roten av växten
    Cichorium intybus L.

    I tillverkningen av vår AXA granola så behöver vi något som binder ihop havregrynen, så att det blir "granola-klumpar". Många granolaprodukter använder socker, som har bra bindande förmåga. När vi utvecklade vår granola ville vi dock inte tillsätta socker, och därför valde vi den här fibern, som ger liknande effekt.
    Linda