Cikoriarotfiber

Hej, vad är detta för något, hittar den inte på er innehållslista.
Finns i er nya goda granola, som märkts utan tillsatt socker. Det finns inte med i müslin fast den också är sockerfri.

Kommentarer

  • Hej Kjell,

    I tillverkningen av vår AXA granola så behöver vi något som binder ihop havregrynen, så att det blir "granola-klumpar". Många granolaprodukter använder socker, som har bra bindande förmåga. När vi utvecklade vår granola ville vi dock inte tillsätta socker, och därför valde vi den här fibern, som ger liknande effekt. Cikoriarotfiber är inte farligt att konsumera, och vi tillsätter det alltså av produktionstekniska skäl och inte för att berika produkten. Havre är fiberrikt som det är!

    Med vänlig hälsning
  • Hej!
    Tyvärr har cikoriatfiber (=inulin) effekten att många människor får väldigt ont i magen. Jag har ont i magen flera dagar efter att jag har ätit en portion av er granola.

    Med vänliga hälsningar
    Carina
  • Hej Carina.

    Tråkigt att höra detta. Känsligheten för cikoriarotfiber varierar från person till person. De flesta kan äta cikoriarotfiber utan problem, men vissa personer kan dessvärre reagera med symtom likt dem du beskrivit.

    Jag har vidarebefordrat dina synpunkter till våra produktutvecklare.

    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Linda