Är det tillsatt socker i Axa gold original müsli?

Hej! Jag gillar ovanstående Müsli väldigt mycket men tycker det är lite synd att socker står väldigt högt upp på ingredienslistan... Jag undrar därför om hela müslin är sockrad eller om de är ex. bären eller flingorna som sockras extra? Dvs vart och hur tillsätts sockret?

Mvh Elin.
Elin (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Elin.

    Tack för återkopplingen.

    När det gäller AXA Gold Original müsli så innehåller den mycket frukt och nötter och det är därifrån sockerarterna kommer. Produkten innehåller bara 1% tillsatt socker.
    Av 23 gram sockerarter per 100g kommer 22g naturligt från frukten och spannmålet.
    Önskar man en produkt med lägre andel sockerarter så titta gärna efter nyckelhålsmärkningen. För mer information om socker (tillsatt och naturligt) och nyckelhålsmärkning titta gärna på Livsmedelsverkets hemsida: https://www.livsmedelsverket.se/

    Linda