Minskar ångbehandling av Axa Glutenfria havregryn näringsvärdet?

Hej! Jag undrar om ångbehandlingen mm som ni gör med Axa Glutenfria havregrynen på något sätt minskar näringsvärdet eller aminosyrorna i grynen? (I jämförelse med vanliga havregryn).
Mvh
Christina
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Christina.

    Havregryn, både icke glutenfria och glutenfria, ångbehandlas under framställningen för att havregrynen inte ska härskna så fort.
    Ångbehandlingen påverkar inte näringsinnehållet i någon större utsträckning.
    Det näringsinnehåll som deklareras på förpackningen gäller havregrynen som de säljs, dvs, speglar näringsinnehållet efter ångning.

    Havregryn är bra mat som bidrar med fullkorn, fiber, protein, bra fettkvalitet plus flera B-vitaminer, kalium, järn och zink.

    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.