DRI för Apotekets kosttillskott, vilken mängd anges?

Hej!

Jag läste informationen som står på apotekets kosttillskott MAN idag. Där står det att 1 tablett innehåller 10 mikrogram D-vitamin, vilket sägs vara 200 % av DRI.

Detta är felaktigt då DRI för barn och vuxna upp till 75 år är 10 mikrogram enligt Livsmedelsverket. Alltså motsvarar 1 tablett av MAN 100 % av DRI av D-vitamin.

Jag lade märke till detta och ville bara uppmärksamma er på det. Det är viktigt att det är rätt information som når era konsumenter.

Med varma hälsningar, Anna Mandin, leg. dietist

Anna Mandin

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Tack för din synpunkt.

    Enligt de krav som ställs på märkning av kosttillskott är det DRI som gäller för hela EU som måste stå på produkterna.

    I de fall kosttillskotten innehåller D-vitamin är de alltså märkta med DRI för hela EU vilket är lägre än för oss här uppe i Norden precis som du påpekar.

    Med vänlig hälsning
    Maria
    (Uppdaterad )