Vispe smør og sukker hvitt - kapasitet

I en oppskrift på julekaker skal det være 1/2 kg romtemperert smør og 1/2 kg sukker som skal røres hvitt. Jeg ser det står at bollen tåler maks 1 kg. Og det skal være 1 kg mel i tillegg til smør og sukker. Regner med maks kg er totalen, slik at jeg da bør lage to halve porsjoner?

Ellers regner jeg med at jeg må bruke mørdeigsvispene - og ikke ballongvispene?

Jeg har nylig tatt i bruk min nye Ankarsrum, og har tidligere hatt Kenwood der bruker man samme bolle med både visp, k-krok og eltekrok - så kapasiteten blir større ved visping.
Rakel A Norum

Kommentarer

  • Hei Rakel. Vispebollen har en kapasitet på 3,5 liter, klarer ikke å finne ut at det er en maksimal vekt på 1 kilo noe sted.

    Her er fra bruksanvisningen:
    Vispen er beregnet på visping av 1–8 dl fløte,
    2–20 eggehviter, 0,5–2,5 liter pannekakerøre
    eller 1–3 porsjoner sukkerbrøddeig.
    Mørdeigvispen er beregnet på kakedeiger
    som for eksempel mørdeig, mindre mengder
    paideig eller glasurer.
    Bruk alltid romtemperert smør sammen med
    dobbelvispene og mørdeigsvispene.

    Du bør absolutt bruke mørdeigsvispene, og kanskje vurdere å bruke deigrulle og stålbolle når du skal blande inn melet - om det er en mulighet.
    Ankarsrum Norway
  • Takk for svar!

    Det du har referert til står på side 19 i brukermanualen. På side 18 står det "Maks 3,5 liter" og "Maks 1 kg" under bildene av tilbehøret.

    Og jeg vil helst unngå å ødelegge utstyret - derfor mitt spørsmål om maks kapasitet.

    En mulighet er å gjøre slik du beskriver - etter at sukker og smør er rørt hvitt :-)

    Rakel A Norum
  • Hei igjen Rakel. Ja, nå skjønner jeg. Er nok maksimal motstand for selve vispene på én gang. F.eks vil de tåle helt fint at det er 3 liter pannekakerøre i vispebollen, men unngå 1 kilo mel og 1 liter melk på én gang. Oppskriften du viser til kan nok med hell deles i to som du sier (og ikke ha alt melet i på én gang), om du ikke blander inn melet med deigrullen. Husk det svarte tannhjulet, samt et distinkt "klikk" når du setter i vispene.