Sort pulver

Det har samlet seg sort pulver eller spon der bollen passerer armen og dette har falt i deigen. Er det farlig å spise?
Jan Erik

Kommentarer

  • Hei Jan Erik. Huff, det høres ikke bra ut. Det kan samle seg støv med mer i bakearmen under bruk, den bør nok tørkes over av og til (se under for hvordan). Tør dessverre ikke svare på om det er farlig å spise, da det er vanskelig å vite hva som har samlet seg der under bruk. Mest sannsynlig er det mel eller lignende som sammen med vann har blitt støv og muligens oksidert litt av aluminiumen (siden det er svart). Så løsner dette under bruk når bakearmen beveger seg under elting. Dette er i utgangspunktet ikke helseskadelig å spise, men anbefales nok ikke.

    For å "løse" problemet kan du dunke forsiktig på bakearmen med håndflaten så støvet detter ut, deretter sette maskinen på siden og tørke med en lett fuktig klut under bakearmen. Tørk til slutt over med en tørr klut så det ikke er noe vått igjen.

    Vedvarer problemet følger du oppskriften i denne forumposten: Hva gjør jeg hvis noe er feil med min Ankarsrum? - Ankarsrum Norway (kundo.se)
    Ankarsrum Norway
  • Hei!
    Jeg ser Ankarsrum svarer "muligens oksidert litt av aluminiumen":

    Jeg vurderer å kjøpe denne maskinen, men lurer da på hva som er i aluminium. Er det eltekroken?Jeg trodde den var laget av stål?
    Rakel Andreassen Norum
  • Hei Rakel.

    Selve chassiet og bakearmen er av aluminium som deretter er behandlet. Kjøttkvernen (eget tilbehør) er også av aluminium (ikke behandlet). Eltekroken er IKKE av aluminium, det hadde gått dårlig. I tilfellet over mistenkte vi at det muligens kunne ha samlet seg fuktighet på undersiden av bakearmen (der er den ikke behandlet) som da kan ha oksidert litt.

    Ankarsrum har vært en god og trygg hjelper på kjøkkenet i over 80 år og vunnet best-i-test flere år på rad, skjønner at du vurderer den :). Lykke til med valg av ny kjøkkenmaskin!
    Ankarsrum Norway
  • Takk for godt svar! Kan du bekrefte at vispene også laget av rustfritt stål? Det står ikke noe om dette på nettsiden - og en kundebehandler hos dere sa først at de er laget av aluminium, men korrigerte seg selv om at de er av stål.
    Rakel Andreassen Norum
  • Hei Rakel. Bekrefter at vispene er av rustfritt stål.
    Ankarsrum Norway
  • Hei!

    Jeg har dette problemet, og det kommer fra gummiringen på deigrullen som smuldrer opp. Hva skal jeg gjøre? Den er helt ny, har hatt problemet siden første gang jeg brukte den rett ut fra esken.

    Johanna
  • Hei Johanna. Huff, høres ut som det er noe galt med gummiringen på din deigrulle. Gå til www.ankarsrum.no og klikk "service" i toppmenyen for å registrere dette som en reklamasjon, du vil da får tilsendt en ny deigrulle.