Kjøttkvern mister farge

Hei
kjøttkvernen mister farge og sverter av. Hendene er helt grå etter å tatt på den. Både kvernhuset og skruen. det Er vanskelig Å få den til å slutte å sverte av. Tørker og tørker og det hjelper, men Er bekymret for om at det er helseskadelig å bruke den nå hvis noe av dette belegget kommer i kontakt med maten.
Frode

Kommentarer

  • Huff, det var kjedelig å høre. Kjøttkvernen tåler ikke oppvaskmaskin eller å ligge lenge i vann (den bør tørkes raskt og kort også ved håndvask), da oksiderer den og blir svart. Det er dessverre ikke noen enkel løsning for å få den "god som ny" igjen, men følgende tips vil mest sannsynlig gjøre kjøttkvernen i brukbar stand igjen:

    1. Vask av så mye av det svarte du klarer - bruk varmt vann og oppvaskmiddel.
    2. Legg kjøttkvernen i en gryte med kokende vann - nok vann til at hele kjøttkvernen dekkes.
    3. Ha i sitronsyre, ca. en pose sitronsyre (ca. 20 gram) per liter vann.
    4. Kok i 30-40 minutter.
    5. Ta kjøttkvernen ut av blandingen og tørk den ordentlig. Når kjøttkvernen er helt tørr smøres den inn i matolje.
    6. Test om kjøttkvernen kan brukes igjen ved å kjøre gjennom løk/potet før du prøver med dyrt kjøtt - forhåpentligvis blir eventuelle sverterester med da og kjøttkvernen kan brukes igjen.

    Etter denne behandlingen har vi fått kjøttkvernen til å slutte å sverte, men helt blank og fin blir den ikke igjen uten at den slipes og poleres.
    Ankarsrum Norway
  • det er det samme problemet med skruen. På denne er det en plastring Som virker som om sitter fast. tåler Denne å bli kokt?

    Frode
  • Godt spørsmål, jeg vet faktisk ikke helt sikkert, men tror det skal gå helt greit for du er ikke den første som har dette problemet og vi har aldri fått tilbakemelding om at denne plastdelen ikke tåler høy varme.

    Skulle noe feil skje med plastbiten så send en epost til distributøren (post@brandhub.no) så skal vi hjelpe deg med å skaffe en ny slik plastdel.