Kan jeg bruke Ankarsrum til ferdig melmiks?

Jeg har prøvd å lage Møllerens Grovbrødmiks, men får det liksom ikke helt til i Ankarsrum. Føler maskinen elter dårlig. Gjør jeg noe feil? Hørt den skal være den beste kjøkkenmaskinen til brød?!
Luna E. Klipsvik

Kommentarer

  • Hei Luna.

    Ferdig melmiks er ikke så lett med Ankarsrum siden Ankarsrum jobber best med deiger som har høyere hydrasjon enn man er vant til (dette gjelder også oppskrifter man har blitt vant til med andre kjøkkenmaskiner). Blir deigen for "tørr" vil maskinen elte dårlig(ere). Man må selvsagt prøve seg fram, men det er vanlig at man bare bruker 85-90% av melmengden man er vant til. Vanlige oppskrifter er lettere å justere, mens i en ferdigpose med melmiks må man nesten justere vannmengden opp med 10-15-20% (om man ønsker å bruke hele posen).

    Fordelen er selvsagt at deiger med høyere hydrasjon ofte gir både saftigere og luftigere resultat.

    Det er også flere nyttige tips om elting i denne forumposten: Elteproblemer - Ankarsrum Norway (kundo.se)