Deigrulle eller eltekrok?

Har nettopp fått denne maskinen og lurer på når man skal bruke deigrulle og når man skal benytte eltekrok? Jeg kommer nok til å lage mest pizza- og brøddeiger. Håper på raskt svar:-)
Åse L.

Kommentarer

  • Hei Åse

    Når du elter deig med en Ankarsrum Assistent Original kan du velge om du vil bruke deigrullen eller deigkroken. Sluttresultatet er det samme på mange måter, og personlig preferanse avgjør hvilken man liker best. Det er imidlertid fordeler med begge alternativene.

    Deigrulle

    Deigrullen brukes alltid i kombinasjon med deigkniven, som er utformet for å gjenskape prosessen med elting og når man jobber med deigen for hånd. I dette tilfellet er deigrullen en knyttneve som elter deigen, og deigkniven er den hånden som bretter den under eltingen. Deigkniven gjør også den ekstra jobben med å skrape innsiden av bollen. Denne metoden resulterer i en tradisjonell elteprosess som ligner på elting for hånd, noe som er unikt for Ankarsrum Assistent Original. Med deigrullen kan du lage både større og mindre deiger. Hvis du bare lager en oppskrift for ett brød, anbefaler vi at du bruker deigrullen i stedet for deigkroken. Deigrullen er også det foretrukne alternativet når du lager deig med mye smør (f.eks. kanelboller). Deigrullen er også veldig nyttig når du baker glutenfritt. Når du bruker deigrullen, husk å ikke låse armen med en gang, men la deigrullen rotere langs skålens indre kant. Først når deigen blir så fast at den klatrer opp på innsiden av bollen, bør du låse armen med deigrullen 2-4 cm fra kanten av bollen.

    Deigkrok

    Deigkniven brukes alltid i kombinasjon med deigkroken. Hvis deigrullen elter deigen som en knyttneve, så kan du si at deigkroken elter deigen ved å trekke på den. Deigkroken blir ofte anbefalt når du lager mer enn ett brød og er ideel for å jobbe med større deiger, eller høy andel flytende ingredienserHvis du bruker fersk gjær som trenger å bli oppløst, kan det hende du må hjelpe i prosessen ved å bevege armen til midten noen ganger.

    Mvh
    Christian

    Ankarsrum Norway

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.