Vad betyder det garanterade beloppet i min utbetalning?

det står en summa   tex  5000 kr  sen varav garanterat 2000 kr  vad betyder det ,kan staten knycka pengar  ?

Kommentarer

  • Hej Börje, tack för din fråga!

    Nej då, det handlar inte om något sånt. När man sparar sin tjänstepension i en traditionell pensionsförsäkring fungerar det så att en del av ens beräknade pensionsbelopp är garanterat och en del är ett överskott. Överskottet kan öka eller minska beroende på avkastningen (värdeutvecklingen) hos AMF's placeringar, men det garanterade beloppet kan aldrig minska. Garantin utgör alltså en trygghet och stabilitet i din pensionsutbetalning.

    Om mellanskillnaden mellan det totala beloppet och det garanterade beloppet är stort, så är det oftast ett tecken på att värdeutvecklingen i din försäkring varit väldigt god och att ett stort överskott alltså byggts upp.

    Vänliga hälsningar,