Vad innebär brevet "Information om din Avtalspension SAF-LO"?

För att du ska få en så bra pension som möjligt jobbar vi på AMF för att förenkla och skapa enhetlighet mellan dina försäkringar. Detta kommer i sin tur göra det möjligt för oss att sänka våra avgifter – vilket kan ge en högre pension

De som omfattas av avtalen övergångsregler och STP-P får möjlighet till flexiblare uttagsmöjligheter och kan välja att ta ut pension från 55 års ålder med en uttagslängd på 5-20 år eller livsvarigt.

Vad behöver jag göra?
Du behöver inte göra något om du tycker förändringarna verkar bra. Men vi tycker det är viktigt att du förstår vad förändringarna innebär för dig och vilka valmöjligheter du har.

Vill du läsa mera om dessa ändringar så finner du all information här.

AMF

Kommentarer

  • Vad innebär det om man tar ut i förskott i 5 år? Har man inga tjänste pension pengar kvar efter det?

  • Hej Birgitta!

    Ja, det stämmer.
    Dom flesta tjänstepensionsavtalen tillämpar förtida uttag. Inom SAF-LO får man t.ex själv välja utbetalningslängd mellan 5-20 år.

    Valet måste man dock göra minst 2 månader innan pensionen betalas ut.

    Med vänliga hälsningar

  • Läste på ett pensionsbrev tidigare att jag hade c:a 9.000 kr/månad att få efter pensionering.Siffran har minskat till c:a 1.852 kr/månad.Vad har hänt?
  • Hej Per-Olof!

    Det låter väldigt högt med 9000kr. Tjänstepension är endast 4,5% av din bruttolön och ligger i praktiken aldrig så högt som 9000kr.
    9000kr låter som din allmän pension, och 1852 som din tjänstepension.
    Titta en extra gång på vart beskedet kommer från, alternativt logga in på www.amf.se/minasidor

    Ha en trevlig dag.