Vad händer vid dödsfall?

Ev innestående kvarvarande kapital vid dödsfall?Vad händer?

Kommentarer

  • Hej Kärsti!

    Tack för din fråga.

    Utbetalningen av pension från AMF upphör från och med månaden efter dödsfallet. Om den avlidne har en försäkring med efterlevandeskydd betalas detta ut till efterlevande – annars upphör all betalning och kvarvarande pensionskapital omvandlas till arvsvinster som fördelas till andra pensionssparare hos AMF.

    Önskar dig en fin helg!

    Vänligen,

    .
    Julia J
  • Hej!
    Vad händer om man som efterlevande (och får utbetalningar efter make tack vare efterlevandeskyddet) själv avlider?

    Tillfaller då ev kvarvarande belopp ens egna arvingar per automatik eller måste/kan ett efterlevnadsskydd ha tecknats eller faller hela försäkringen?
  • Hej Kent!

    Tack för din fråga.

    Om du som efterlevande avlider kommer efterlevandepensionen att tillfalla nästa person i det förordnande som den avlidne hade. Det går alltså inte som efterlevande att ha ett återbetalningsskydd på efterlevandepension.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Tack för snabbt svar!
    Det är till stor hjälp.
    Bästa hälsningar
    Kent
  • Hej ! Min man avled 18/1-23. Han har efterlevandes skydd, Med mig som maka.
    Kommer jag att få hans tjänstepension utbetald i februari och i hur många år.
  • Hej Ann-Britt,

    Om din make hade ett återbetalningsskydd kommer vi att skicka brev till dödsboet om efterlevandepension inom någon vecka med mer information om vad ni behöver göra.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Tack för ett snabbt svar.
    Det känns bra att få ett svar från någon som vet.
    Ann-Britt