Hur fungerar det garanterade beloppet i min traditionella försäkring?

Hej, om prognosen i utbetalningen för pensionsförsäkringen är 1000 kr/mån den dag jag bestämmer mig för att ta ut pensionen, är det då "prognosen" som gäller eller garantibeloppet vid den aktuella tidpunkten?

Kommentarer

  • Hej Peter, tack för din fråga!

    Det kan man säga. När din utbetalning startar och ditt månadsbelopp fastställts så består det - i en traditionell försäkring - av ett garanterat belopp och även ett tilläggsbelopp, som inte är garanterat.

    I prognosen inför utbetalningen så visas totalt belopp samt vilken del som är garanterat, men det är alltså det totala beloppet som är vår uppskattning av hur din månadsutbetalning faktiskt kommer att se ut.

    Beroende på värdeutvecklingen hos AMF's placeringar så kan tilläggsbeloppet öka eller minska år till år. Den garanterade delen av beloppet kan aldrig minska.

    Vänliga hälsningar,