Tjänstepension och fortsätta arbeta

Hej. Jag fyller 65 år under 2024 och tänker börja ta ut min tjänstepension men min arbetsgivare vill gärna att jag jobbar vidare. Är det tillåtet att jobba vidare om man börjat ta ut sin tjänstepension? Jag är privatanställd.
Mvh Lena
Lena

Kommentarer

  • Hej Lena,

    I dem flesta fallen går det bra att arbeta samtidigt som man tar ut tjänstepensionen men det beror på vilket avtalsområde man tillhör. Det kan nämligen finnas begränsningar. Jag har ingen möjlighet att se vilket avtalsområde du tillhör här utan du skulle behöva kontakta oss på våran kundservice med nummer 077-169 63 20. Då kan vi enkelt se hur det ligger till i ditt fall.

    Vänliga hälsningar,
    Ramón Kundservice
  • Hur gör jag när jag vill börja ta ut min tjänstepension
    Tord
  • Hej Tord,

    Det går bra att hantera utbetalning av din tjänstepension genom att logga in på amf.se/minasidor
    Inloggning sker med Bank-ID eller Freja +. När du är inloggad kan du själv välja när du vill att din utbetalning skall starta och vilken utbetalningslängd som du önskar.

    Om du vill ha hjälp över telefon går det också bra att kontakta kundtjänst på telefonnummer: 0771 696 320

    Mvh,
    David
  • Hej,
    Får man jobba som pensionär ( 70 åring) enstaka timmar om man tar ut tjänstepension hos AMF.

    Mvh

    Valter
  • Hej Valter,

    Om du är 70 år är det okej att arbeta samtidigt som du får utbetalning av tjänstepension. Vissa avtal har villkor att du inte får arbeta mer än 8 timmar per vecka, detta gäller endast uttag innan 65 år. Eftersom du är 70 år så är det inga problem.

    Med vänlig hälsning,

    Ida
  • Tack för snabt svar!
    Valter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.